STATUT
Regionalnego Towarzystwa Naukowego w Przeworsku
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regionalne Towarzystwo Naukowe w Przeworsku, zwane w dalszym ciągu Statutu Towarzystwem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U z 2001 r., nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Towarzystwo posiada osobowość prawną.
§ 3
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz Towarzystwa jest miasto Przeworsk.
§ 4
- Towarzystwo współpracuje z Polską Akademią Nauk, Polską Akademią Umiejętności, placówkami naukowymi, archiwami, muzeami, instytucjami publicznymi, towarzystwami i stowarzyszeniami naukowymi i kulturalno-oświatowymi oraz innymi jednostkami działającymi na terenie kraju.
- Towarzystwo może współpracować oraz być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 5
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
§ 6
Towarzystwo używa pieczęci z napisem „Regionalne Towarzystwo Naukowe w Przeworsku”.
§ 7
Towarzystwo używa znaku graficznego – logotypu. Wzór logotypu i pieczęci organizacyjnych ustala Zarząd Towarzystwa.
§ 8
Towarzystwo może tworzyć komisje i sekcje zgodnie z zainteresowaniami swoich członków.
R O Z D Z I A Ł II
Cele i środki działania
§ 9
Celem Towarzystwa jest w szczególności:
1) krzewienie nauki i pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego regionu;
2) inspirowanie, wspieranie i prowadzenie działalności naukowo-badawczej zwłaszcza w zakresie potrzeb miasta Przeworska i regionu przeworskiego oraz Polski południowo-wschodniej;
3) popieranie i prowadzenie działalności wydawniczej ze szczególnym uwzględnieniem życia społeczno-gospodarczego, archeologii, etnografii, historii regionu, oświaty, kultury i ochrony zabytków;
4) gromadzenie wszelkich materiałów naukowych i kulturalnych dotyczących regionu przeworskiego;
5) inspirowanie i wspieranie ruchu społeczno-kulturalnego w regionie przeworskim;
6) reprezentowanie regionalnego środowiska naukowo-badawczego przed władzami administracyjnymi i samorządowymi oraz instytucjami w województwie i kraju, a także współpraca z nimi.
§ 10
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) organizowanie posiedzeń i sesji naukowych, sympozjów, spotkań dyskusyjnych i odczytów, organizowanie objazdów studyjnych, wystaw, warsztatów i pokazów z dziedziny nauki i sztuki;
2) wydawanie prac naukowych, roczników i czasopism naukowych, popularnonaukowych, materiałów szkoleniowych i innych opracowań z zakresu działalności statutowej;
3) pobudzanie i otaczanie opieką inicjatyw i twórczości naukowej zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej;
4) współpracę z mediami lokalnymi i ogólnopolskimi, placówkami i instytucjami kulturalno-oświatowymi;
5) organizowanie konkursów na prace naukowe i popularyzatorskie poświęcone regionowi przeworskiemu;
6) gromadzenie bibliografii regionalnej w postaci bazy danych dostępnej on-line;
7) formułowanie opinii o bieżących wydarzeniach i zjawiskach w życiu regionu oraz ich publiczne prezentowanie;
8) współdziałanie z władzami państwowymi, organami samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi w zakresie wytyczania kierunków działalności naukowej i ochrony dziedzictwa kulturowego.
R O Z D Z I A Ł III
Członkowie ich prawa i obowiązki
§ 11
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) członków zwyczajnych,
2) członków honorowych,
3) członków wspierających.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, korzystający z pełni praw obywatelskich, który złożył pisemną deklarację przystąpienia do Towarzystwa.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być również obywatel innego państwa, zamieszkały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, spełniający wymagania określone w ust. 1.
- Członków zwyczajnych przyjmuje na ich wniosek Zarząd Towarzystwa.
§ 13
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która ma wybitne zasługi dla rozwoju nauki i popularyzacji wiedzy o regionie, bądź przyczyniła się w istotny sposób do realizacji celów Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Towarzystwa zwykłą większością głosów.
- Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego.
- Członek honorowy jest zwolniony z opłaty składek członkowskich.
§ 14
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba prawna, która wspiera cele Towarzystwa i zadeklaruje na ich realizację określoną pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członek wspierający obowiązany jest do opłacania składek członkowskich.
- Członków wspierających przyjmuje na ich wniosek Zarząd Towarzystwa.
§ 15
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
1) uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu członków Towarzystwa;
2) wybierać i być wybieranym do wszystkich władz Towarzystwa;
3) oceniać działalność Towarzystwa i jego władz oraz zgłaszać swoje wnioski i postulaty, zaskarżać uchwały lub orzeczenia władz Towarzystwa w sprawach członkowskich;
4) korzystać z materiałów naukowych i urządzeń Towarzystwa;
5) zgłaszać Zarządowi kandydatów na członków honorowych;
6) uczestniczyć w wykładach, odczytach i innych wydarzeniach organizowanych przez Towarzystwo;
7) publikować na łamach wydawnictw Towarzystwa własne prace naukowe i popularyzatorskie po pozytywnym zaopiniowaniu przez powołany do tego organ Towarzystwa;
8) odwoływać się do decyzji Zarządu do Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
§ 16
Członek zwyczajny Towarzystwa obowiązany jest:
1) popierać cele Towarzystwa i brać czynny udział w ich realizacji;
2) wykonywać przyjęte dobrowolnie lub nałożone przez Zarząd zadania;
3) przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
4) propagować i rozpowszechniać wydawnictwa Towarzystwa;
5) przekazywać Towarzystwu po jednym egzemplarzu swoich prac;
6) stać na straży dobrego imienia Towarzystwa;
7) opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 17
Członek wspierający ma prawo:
1) uczestniczyć w działalności Towarzystwa i korzystać z praw członkowskich określonych w § 15 z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego;
2) uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym.
§ 18
Członek wspierający obowiązany jest:
1) popierać działalność statutową Towarzystwa;
2) opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 19
Członkostwo w Towarzystwie ustaje w razie:
1) dobrowolnej rezygnacji z członkostwa zgłoszonej na piśmie Zarządowi Towarzystwa;
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, będącego osobą prawną;
3) rozwiązania się Towarzystwa;
4) pozbawienia godności członka honorowego, w wyniku uchwały władzy, która tą godność nadała;
5) wykluczenia.
§ 20
Wykluczenia członka Towarzystwa dokonuje Zarząd na wniosek złożony przez co najmniej trzech członków Towarzystwa i może ono nastąpić w przypadku:
1) nieusprawiedliwionego zalegania z opłacaniem składek członkowskich przez okres ponad jednego roku;
2) niewypełnienia przyjętych dobrowolnie lub nałożonych przez Zarząd zadań, naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania uchwał i regulaminów oraz działania na szkodę Towarzystwa;
3) skazania na utratę praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego.
§ 21
- Członek wykluczony z Towarzystwa ma prawo odwołać się do uchwały Zarządu do najbliższego Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni.
- Walne Zgromadzenie rozstrzyga odwołanie w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
§ 22
Ponowne przyjęcie do Towarzystwa osoby, która została wykluczona z Towarzystwa, może nastąpić po upływie 2 lat od daty prawomocnego orzeczenia o wykluczeniu.
R O Z D Z I A Ł IV
Władze Towarzystwa i jego struktura organizacyjna
§ 23
Władzami Towarzystwa są:
1) Walne Zgromadzenie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
§ 24
- Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata.
- Wyboru władz Towarzystwa dokonuje Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
- Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
§ 25
Uchwały władz Towarzystwa są podejmowane:
1) jeżeli szczególne postanowienia statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Towarzystwa podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków;
2) zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne;
3) w przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów;
4) liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
Walne Zgromadzenie Członków
§ 26
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1) uchwalanie statutu i jego zmian;
2) ustalenie głównych kierunków działania Towarzystwa na okres kadencji;
3) uchwalanie regulaminów nie zastrzeżonych do właściwości innych władz Stowarzyszenia;
4) wybór Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej;
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej;
6) udzielenie absolutorium Zarządowi Towarzystwa na wniosek Komisji Rewizyjnej;
7) rozpatrywanie wniosków wniesionych przez władze Towarzystwa i członków;
8) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawie wykluczenia z Towarzystwa;
9) nadawanie godności członka honorowego;
10) ustalanie wysokości składek członkowskich;
11) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa i przeznaczenie jego majątku;
12) podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zgromadzenia;
13) wykonywanie innych czynności i zadań nie określonych statutem do właściwości innych władz Stowarzyszenia
§ 27
- W Walnym Zgromadzeniu udział biorą:
1) z głosem stanowiącym: członkowie zwyczajni oraz członkowie honorowi;
2) z głosem doradczym: członkowie wspierający i zaproszeni goście.
- Walne zgromadzenie sprawozdawcze odbywa się co dwa lata, a sprawozdawczo–wyborcze co 4 lata.
- Walne Zgromadzenie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zgromadzenia kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz.
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zgromadzenia i powołanych na nim komisji.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd Towarzystwa zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
§ 28
- Zarząd Towarzystwa zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie:
1) z własnej inicjatywy;
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej;
3) na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest najpóźniej w terminie 60 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania Zarządowi Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 29
Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają przy obecności:
w pierwszym terminie: co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania;
w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później niż pierwszy termin: bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
Zarząd Towarzystwa
§ 30
- Zarząd jest najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zgromadzenia.
- Za swoją pracę i działania Zarząd odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem.
§ 31
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:
1) kierowanie działalnością oraz zarządzanie funduszami i majątkiem Towarzystwa;
2) uchwalanie rocznych i wieloletnich planów działalności Towarzystwa oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania;
3) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych preliminarzy budżetowych i sprawozdań finansowych Towarzystwa;
4) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności;
5) podejmowanie uchwał i wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji służbowych, regulaminów oraz innych przepisów regulujących działalność Towarzystwa zgodnie z regulaminem pracy Zarządu;
6) tworzenie komisji naukowych i sekcji problemowych oraz uchwalanie ich regulaminów;
7) powoływanie rad naukowych, kolegiów redakcyjnych i redaktorów naukowych wydawnictw;
8) angażowanie i zwalnianie pracowników oraz nadzorowanie ich pracy;
9) dokumentowanie prac naukowych i popularnonaukowych, prowadzenie tek wydawniczych i kroniki działalności Towarzystwa;
10) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
11) zwoływanie Walnego Zgromadzenia i przedstawianie mu wymaganych statutem informacji i dokumentów;
12) przygotowanie porządku obrad Walnego Zgromadzenia;
13) podejmowanie decyzji w sprawach członkowskich:
– w sprawach przyjęć członków zwyczajnych,
– w sprawach wykluczeń,
– w sprawie wniosków o nadanie godności członka honorowego i przedstawianie ich Walnemu Zgromadzeniu;
14) podejmowanie decyzji zmierzających do osiągnięcia celów statutowych, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 32
- W posiedzeniach Zarządu Towarzystwa mogą brać udział z głosem doradczym, członkowie Komisji Rewizyjnej i zaproszeni goście.
- Posiedzenia Zarządu Towarzystwa zwołuje prezes lub wiceprezes w miarę potrzeby, nie rzadziej niż co trzy miesiące.
- Uchwały Zarządu Towarzystwa są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez Prezesa, funkcję tę obejmuje na ten okres wiceprezes.
§ 33
- Zarząd Towarzystwa składa się z 5 członków, wybranych przez Walne Zgromadzenie.
- Zarząd Towarzystwa wybiera spośród siebie: prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
Komisja Rewizyjna
§ 34
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
- Komisja Rewizyjna Towarzystwa wybiera ze swojego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub uprawniony przez niego członek Komisji uczestniczy w posiedzeniach Zarządu Towarzystwa z głosem doradczym.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Towarzystwa nie mogą pełnić równocześnie innych funkcji we władzach Towarzystwa.
§ 35
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Towarzystwa należy:
1) kontrolowanie wykonania uchwał Walnego Zgromadzenia oraz przyjmowanie skarg i wniosków;
2) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa;
3) występowanie do Zarządu z wnioskami dotyczącymi działalności Towarzystwa;
4) składanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zgromadzeniu oraz zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§ 36
Komisja Rewizyjna działa na podstawie własnego regulaminu.
§ 37
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz do roku.
R O Z D Z I A Ł V
Majątek i fundusze Towarzystwa
§ 38
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
1) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa,
3) dotacje,
4) darowizny, zapisy i spadki,
5) wpływy z działalności statutowej,
6) dochody z ofiarności publicznej.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
- Składki członkowskie powinny być wpłacone do końca I kwartału każdego roku.
- Nowo przyjęci członkowie Towarzystwa wpłacają opłatę wpisową oraz składki członkowskie w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o przyjęciu na członka.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 39
- Towarzystwo jest organizacją non profit i nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Fundusze Towarzystwa mogą być użyte wyłącznie na cele określone w statucie.
- Towarzystwo gospodaruje majątkiem i prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 40
- Do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Towarzystwa oraz dysponowania jego majątkiem konieczne są podpisy dwóch członków zarządu: prezesa, wiceprezesa lub skarbnika, działających łącznie.
- Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
R O Z D Z I A Ł VI
Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 41
- Statut Towarzystwa oraz jego zmiany uchwala Walne Zgromadzenie kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania i przekazuje do sądu rejestrowego.
- Uchwalenie statutu lub jego zmian mogą być przedmiotem Walnego Zgromadzenia Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania, a do zawiadomienia określonego w § 30 ust. 11 zostały załączone projekty 1stosownych uchwał.
§ 42
- Rozwiązanie Towarzystwa uchwala Walne Zgromadzenie kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Wniosek w sprawie rozwiązania Towarzystwa nie może być zgłoszony w trybie wniosku nagłego.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie powołuje 3 osobową Komisję Likwidacyjną i ustala tryb przeprowadzenia likwidacji oraz decyduje o przekazaniu majątku.
- Uchwała o przekazaniu majątku podlega zatwierdzeniu przez sąd rejestrowy.
R O Z D Z I A Ł VII
Postanowienia końcowe
§ 43
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia sądu rejestrowego.